Možnosti financování MSP

Celá řada ambiciózních projektů, a nejen z prostředí začínajících, malých a středních podniků v ČR není realizována jen proto, že nenalezne optimální způsob financování startu inovativní akce, ale mnohdy také jen určité choulostivé etapy či jednotlivé jeho fáze.
Manažeři ucházející se o finanční zdroje mnohdy pochybí především v základní úvaze o financování projektu, kdy se snaží získat prostředky pouze z jednoho zdroje, v našich

podmínkách většinou úvěrem od bankovních a jiných finančních institucí. 

Optimalizaci financování společnosti a jejich záměrů můžeme velmi hrubě rozdělit do dvou základních oblastí:

  • finanční minimalizace jednotlivých prvků projektu
  • spolufinancování projektu

Zatímco finanční minimalizace jednotlivých prvků a etap projektu by měla být zaměřena především na výběr vhodného subdodavatele služeb, technologií, dílčích komponent, spolufinancování můžeme rozdělit na dva základní způsoby

  • dluhové financování
  • financování formou vstupu základního kapitálu. 

Každý z těchto způsobů má své další specifické formy:

Dluhové financování

Financování Bankovními produkty

Pro Evropu je charakteristické, že hlavními finančními zdroji pro malé a střední podniky jsou především bankovní domy. Standardní přístupy financování podniků těmito institucemi leží převážně v oblasti investičního a provozního financování již dobře zaběhnutých společností.

O co se bude banka zajímat, než vám půjčí.

 Při posuzování poskytnutí úvěru bude banka klást důraz na těchto 5 základních oblastí (Angličané to nazývají „5 C“:

  1. Charakter (Character). Banky půjčí jenom důvěryhodným subjektům, mající „tu správnou“ historii. Obvykle si vyžádají vaše finanční výsledky za několik let zpět – obvykle 3. Současně chtějí vyjasnit všechny nejasnosti, které u daného subjektu najdou.
  2. Kapacita. (Capacity).  Zkoumají schopnost klienta splácet úvěr. U nových záměrů bankéři chtějí vidět podnikatelský plán, u současně běžícího podnikání jeho výsledky v účetní dokumentaci a trendy vývoje v dané oblasti.
  3. Kolaterál (zástava). (Collateral) Obecně banky vyžadují, aby jim podnikatelé dali do zástavy majetek, který by v případě neúspěchu záměru mohl být prodán, a získali tak své peníze zpět.
  4. Kapitál (Capital). Zkoumají čisté jmění společnosti a o kolik je hodnota aktiv vyšší, než hodnota úvěru.
  5. Kondice (Conditions). Banka zkoumá, jestli náhodou nemůže být poskytnutý úvěr negativně ovlivněn vývojem ekonomického prostředí, ale i samotnou jeho výší.

Financování počátečních fází či zahájení podnikání na bázi inovativní myšlenky je pro banky obtížně stravitelným soustem právě z pohledu vysokého rizika takovéhoto podniku. Svou nemalou roli zde hraje také jedinečnost inovativního projektu, který je většinou založen na unikátních myšlenkách a přístupech, mnohdy v praxi a na trhu ještě neověřenými. Právě tato unikátnost a technická náročnost projektu se vymyká možnostem standardního financování, neboť vyžaduje vysoce fundované odborníky v dané oblasti, které ovšem banky většinou vůbec nemají a ani snad mít nemohou. Posuzování těchto případů je tak finančně nákladnou operací při vysoké míře rizika vlastního projektu. 

Z pohledu možností financovat rizikové aktivity pomocí bankovních úvěrů musí podnikatel hledat takové nástroje (na úrovni EU, národní a regionální), které sníží pro finanční instituci míru rizika inovativního projektu a také sníží náklady spojené s posuzováním a sledováním inovativního (rizikového) projektu. V prvním případě se může jednat o pro tyto účely:

  • specializované formy záruk a protizáruk
  • v druhém případě pak finanční dotace na částečné vyrovnání zvýšených administrativních nákladů 

Poskytnutí garance bance.

Asi noční můra všech podnikatelů. Pokud jsou aktiva firmy malá, každý, kdo uvažuje, že takové společnosti půjčí se snaží najít dodatečné zajištění své půjčky, a to tím, že požaduje přímo osobní garanci vlastníka. Pokud je úvěr splácen postupně, obvykle se jedná o tzv. Blankosměnku. V případě společností s ručením omezeným touto garancí sleduje odstranění rizik, které by případně daná společnost chtěla před věřitelem skrývat. 

Snažte se takovým to snahám odolat, pokud to je vůbec možné a takovéto garanci se vyhnout. Pokud se ale tomu vyhnout nemůžete, pak se pokuste zajistit záruku pouze proti konkrétnímu aktivu a stanovit jasnou podmínku, kdy záruka končí.  Například, když váš kontokorent nebo výše dluhu se s níží na určitou úroveň.

Je důležité si uvědomit, že všechno, co se týká podnikatelských financí je k diskusi. A platí to i při vyjednávání o financování s bankou. Banky totiž o své klienty také vedou tržní bitvu. Jako ostatní podnikatelé. Pokud je banka ve vaší věci neústupná, můžete jít o ulici dále. Samozřejmě si ale musíte být svou věcí jisti.  Pokud vběhnete do banky a požadujete financování svých aktivit od příštího týdne, asi vás za strategicky myslícího podnikatele mít nebudou.

 

Hypotéční financování

Úvěr určený na investice do nemovitosti převážně provozního charakteru pro vlastní použití (např. administrativní nemovitost, výrobní hala pro vlastní použití firmy).  Tento typ úvěrů se hodí zejména k financování aktivit jako je:

  • výstavba nemovitostí
  • rekonstrukce nebo modernizace nemovitosti
  • koupě nemovitosti
  • stavební úpravy nemovitosti
  • vypořádání majetkových poměrů
  • splacení úvěru použitého shodně s účelem hypotéčního úvěru

 

Leasing

Aktiva typu osobní automobil, nákladní automobil, počítač, vybavení kanceláře apod. je možné financovat s pomocí leasingu. Je to způsob, jak tato aktiva začít naplno využívat, aniž byste dopředu museli zaplatit jejich plnou cenu. To ponechává společnosti volnější cash flow k financování dalších potřeb. Je zapotřebí se vždy rozhodnout, jaký typ leasingu využijete:

  • Operativní leasing -  je vhodný např. pro financování kopírky, automobilu, kuchyňského vybavení, svářecího aparátu apod. na dobu kratší, než je jejich ekonomická životnost.  Poskytovatel leasingu na sebe přebírá riziko postupné zastaralosti zařízení, a navíc poskytuje veškerý servis s opravami, údržbou a pojištěním. O to také tento typ financování je. Důležitou vlastností také je, že vlastníkem daného předmětu zůstává poskytovatel leasingu a nájemce jej musí po skončení leasingu vrátit.
  • Finanční leasing -  je levnější než leasing operativní.  Je založen na základě propůjčení majetku zákazníkovi, který daný majetek splácí leasingové společnosti po předem určenou dobu. po celou dobu splácení majetek patří stále leasingové společnosti. Teprve až po splacení celé dlužné částky se majetek přepíše do vlastnictví zákazníka.

 

Záruční programy

Záruční programy obecně jsou cíleny především na malé a střední podniky a živnostníky. Cílem je umožnit této skupině podnikatelů dosáhnout na komerční úvěry, na které by za běžných podmínek neměli nárok tím, že jim poskytují dodatečné zajištění úvěru využitím prostředků státního rozpočtu, krajů a strukturálních fondů EU. V České republice je hlavním poskytovatelem těchto programů Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB).  Podnikateli může být poskytnuta záruka až ve výši 80% za jistinu investičního úvěru, 60% pro začínající podnikatele a inovativní projekty.

 

Factoring a forfaiting

To, co tíží především malé a střední podniky je chronický nedostatek pracovního kapitálu. Faktoring a forfaiting umožňují odkup pohledávek od MSP ještě před obdobím jejich splatnosti, a tak tato forma financování umožní MSP významně vylepšit cash-flow. Tyto služby nabízí celá řada specializovaných firem včetně velkých českých bank. MSP však musí počítat se zvýšenými náklady, které tyto služby s sebou přinášejí.

Vašim zákazníkům často chvíli trvá, než vám za službu či zboží zaplatí. Mezitím však sami musíte zaplatit vašim netrpělivým subdodavatelům a poskytovatelům služeb.


Faktoring je obecně k dispozici pouze firmě, která fakturuje za své služby ostatním obchodním zákazníkům, ať už na svém domácím trhu nebo na mezinárodní úrovni. Faktoring je takto dosažitelný také pro začínající společnosti a může být pro ně zvláště vhodný a významný v počátku podnikání. Začínající podnikatel takto může dostat ihned zaplaceno až 80 % prodejní ceny za dodané zboží či službu svým zákazníkům, což je samozřejmě rychlejší, než jsou zákazníci obvykle schopni zaplatit. A navíc, faktoringová společnost de facto kupuje váš obchodní dluh, a navíc jej účinně spravuje.

Jaká je cena faktoringu?

Cena, kterou za faktoring zaplatíte je závislá na objemu vašeho obchodu, počtu vašich dlužníků, výší faktur a ostatních podmínek, které vám faktoringová společnost sdělí. Je tak třeba počítat orientačně s cenou faktoringových služeb v rozmezí 0,5 – 3,5% z obratu.

Kdy pro vás faktoring není vhodný?

Obvykle když:
- Prodáváte veřejnému sektoru
- Prodáváte komplexní, drahé a kapitálově náročné vybavení
- Máte dlouhodobé projekty s progresívními platbami 

A kdy stojí za to o něm uvažovat?

Pokud rychle expandujete, rychleji, než umožňují ostatní dostupné finanční zdroje.

 A jak to funguje?

 

1. Výrobce podepíše smlouvu s faktoringovou společností

2. Dodávka zboží / služeb odběrateli. Dodavatel vystaví fakturu s cesní klauzulí (tj. oznámením o postoupení pohledávky faktoringové společnosti) a odešle originál svému odběrateli.

3. Dodavatel pošle faktoringové společnosti kopii faktury, čímž dojde k postoupení pohledávky na tuto společnost. Tím se odběratel stává dlužníkem faktoringové společnosti.

4. Výrobce má právo čerpat zálohu až do výše 90 % (podle sjednaných podmínek) z nominální hodnoty postoupené pohledávky obvykle včetně DPH. 

5. Jakmile je pohledávka splatná, odběratel je povinen platit na účet faktoringové společnosti.

6. Faktoringová společnost zaplatí dodavateli doplatek do 100 % nominální hodnoty postoupené pohledávky obvykle v tentýž den, kdy obdrží platbu od odběratele / dlužníka. 

 Co musí být splněno?

  • doba splatnosti pohledávek nesmí být delší než 180 dní
  • pohledávka je za subjektem pro faktoringovou společnost s akceptovatelnou bonitou a z přijatelné země
  • musí být zpravidla splněn minimální obrat fakturovaných pohledávek
  • pohledávka vznikla na základě nezajištěného dodavatelského úvěru
  • s pohledávkou nesmí být spojena jiná práva třetích osob
  • musí existovat možnost postoupení (cese) pohledávky
  • pohledávky by měly být za větším počtem odběratelů
  • objem pohledávek za jednotlivým odběratelem by neměl překročit určitý podíl (zpravidla kolem 20%)

Vyberte si ten správný typ faktoringu

Faktoringová společnost vám může nabídnou dva základní typy:
  • bezregresní factoring – obecně nazývaný pravý faktoring - faktoringová společnost plní všechny funkce faktoringová, jako předfinancování, správu pohledávek a především přebírá úvěrové riziko dodavatele v případě nesplacení pohledávky odběratelem. Výjimku tvoří nesplacení pohledávky z důvodů reklamace dodávaného zboží či služeb. V tomto případě jde pohledávka zpět k tíži dodavatele.
  • regresní faktoring – nepravý -  riziko nezaplacené pohledávky zůstává na straně dodavatele, faktoringová společnost zpětně vrací neuhrazené pohledávky po splatnosti dodavateli.

 

Forfaiting

Forfaiting představuje podobnou formu financování jako faktoring. Vychází ze stejného principu, ale vztahuje se na mezinárodní obchod a zpravidla dlouhodobé či střednědobé pohledávky. Tyto musí být zajištěny. Forfaitingu je odkup jednotlivé pohledávky od exportéra, který provedl dodávku zboží nebo služeb v rámci zahraničního obchodu. Takto vzniklá pohledávka bývá většího objemu, dlouhodobá a zajištěná zpravidla bankovní zárukou (akceptem, avalem, akreditivem apod.). Zpětný odkupu pohledávky u forfaitingu není možný, což je jeho dosti důležitý rys.

Hlavní výhody forfaitingu

  • exportér může ve zvýšené míře s minimálními riziky vyvážet zboží nebo poskytovat služby do zahraničí na úvěr a tím rozšířit své odbytové možnosti
  • protože je forfaiting bezregresní postoupení pohledávky, exportér se zbavuje rizika nesplacení pohledávky
  • exportér obdrží úhradu pohledávky okamžitě po uskutečnění obchodní transakce a tím se zbaví úrokového a měnového rizika vázaného na dlouhou splatnost pohledávky
  • exportér nemusí na finanční krytí vzniklé pohledávky čerpat bankovní úvěr, nezvyšuje svoji zadluženost
  • nabídnout pohledávku k odkupu forfaitérovi lze nejen při jejím vzniku, ale i v pozdější době, což zvýší flexibilitu financování podniku a možnost rozhodnutí dle aktuální situace

Hlavní nevýhody forfaitingu

  • úhrada pohledávky je snížena o diskont forfaitingové společnosti
  • u pohledávek postupovaných do forfaitingu je požadovaný minimální finanční objem
  • administrativní náročnost při uzavírání forfaitingové smlouvy, vhodné je případné využití opce na uzavření forfaitingové smlouvy, což proces ještě více zkomplikuje.

 

Mezaninové financování

Mezaninové financování má převážně charakter podřízeného dluhu se zástavním právem na akcie. Další variantou je forma splatitelných prioritních akcií (redeemable preferred shares). V případě neúspěchu společnosti (projektu) se nároky investorů, kteří tento kapitál poskytují, uspokojují až po bankovních úvěrech, ale před nároky akcionářů. Dnes působí v ČR několik institucí na poskytování mezaninového kapitálu, vážně se touto formou financování již zabývají také české komerční banky, zatím však prahová úroveň výše kapitálu poskytnutého touto formou se pohybuje řádově v oblasti několika desítek miliónů korun a výše. Malý a střední podnik se k finančním prostředkům tohoto typu dostane zatím jen vzácně.

 

Dotační a podpůrné programy EU, národní a regionální programy

Dotační zdroje jsou další možností, jakou může podnikatel financovat své aktivity.  V České republice (ČR) je můžeme  rozdělit na dvě základní skupiny podle zdroje finančních prostředků. Po vstupu ČR do Evropské unie (EU) jsou podnikatelům nabízeny evropské dotační programy (většinou částečně kofinancované ze státního rozpočtu ČR), a dále  národními dotačními programy (plně hrazeny ze státního rozpočtu ČR).
Ještě můžeme možná definovat také 3. formu podpůrných programů. Jsou tzv. speciálně navržené programy jednotlivých bank, které cílí na konkrétní rozvojové a jiné aktivity firem. Snaží se představovat své „speciální zvýhodněné programy financování“, aby vás přesvědčily, že levněji úvěr nikde jinde nepořídíte. Samozřejmě, že tím hlavním důvodem, proč to banky dělají je konkurenční boj o zákazníka. Nicméně i tady je mnohdy možné najít vhodnější a levnější zdroje.

Financování formou vstupu základního kapitálu

Financování rizikovým kapitálem

Rizikový kapitál nebo také „Venture capital“ je kapitál, který slouží většinou k financování inovativních projektů nebo k financování rozvoje začínajících firem. Vzhledem k tomu, že investor obvykle dostává za svoji investici kapitálový podíl ve společnosti, nejedná se o úvěrové financování.

Kdy požít financování od fondu rizikového kapitálu?

Je to obdobné jako u financování ze zdrojů Business angels. Ten hlavní rozdíl spočívá ve výši investované částky. Ta je obvykle řádově vyšší.

  • Financování ranného stádia podnikání (založení společnosti, výzkum trhu, vývoj produktu nebo služby,…)
  • Financování rozvoje produktů (marketing, rozšíření prodeje, nové trhy..)
  • Financování růstu a expanze společnosti (navýšení pracovního kapitálu, zvýšení produkce, vstup na zahraniční trhy, apod.)
     

Jak Rizikový kapitál ukončuje svou investici ve společnosti?

  • Prodejem svého podílu jinému investorovi
  • Prodej podílu managementu, původnímu vlastníkovi – tzv. management bay out
  • Prodej celé společnosti strategickému partnerovi
  • Vstupem na burzu (IPO – initial public offering)

  Jak vstupuje do společnosti Rizikový kapitál?

Jde o časově i obsahově náročný proces. Společnost, která stojí o tyto finanční zdroje musí obvykle podstoupit tzv. proceduru  „Due dilligence“. Tento proces obsahuje prověrku jak vlastního stavu podnikání, tak i schopností vlastníků. Minulé finanční výsledky, současný stav i rozvojové plány společnosti včetně managmentu jsou podrobeny důkladnému zkoumání právníky a účetními. Ředitel společnosti je pod finanční pokutou zavázán poskytnout pravdivé informace o stavu společnosti.


Rizikový kapitál obvykle opouští danou společnost (exituje) v rozmezí 5 – 7 let od vstupu.

 

Financování cestou „Business angels

Jedním z prvních možný zdrojů rizikového kapitálu pro rozvoj společnosti je kapitál poskytovaný soukromými investory. Společně s financemi do společnosti přinášejí také své know – how. Prostředky do společnosti vkládají za předpokladu, že věří jejímu potenciálu a návratnosti vložených prostředků. Konec konců riskují své peníze. Business angels investor je v podstatě individuální obdoba organizací poskytujících venture kapitál (rizikový kapitál), ale v menším objemu. Kapitál Angel investorů je součástí investic typu private equity -  tedy o soukromý kapitál. Ten se vkládá do společnosti prostřednictvím vlastního kapitálu. Business angel očekává velkou návratnost svého vloženého kapitálu, a to nejméně v rozmezí 20% - 30%. Finanční zdroje poskytované Business angels se pohybují někde v rozmezí 400 – 2 mil USD.


Kdy použít financování od Business angels?

  • Financování ranného stádia podnikání (založení společnosti, výzkum trhu, vývoj produktu nebo služby,…)
  • Financování rozvoje produktů (marketing, rozšíření prodeje, nové trhy..)
  • Financování růstu a expanze společnosti (navýšení pracovního kapitálu, zvýšení produkce, vstup na zahraniční trhy, apod.)

 

Financování cestou „Financování formou IPO

Pražská burza cenných papírů nabízí tuto definici IPO: „IPO (Initial Public Offering) je vžitý termín pro primární veřejnou nabídku akcií spojenou se vstupem na burzovní trh. 
Jde o vstup firmy na burzu, díky kterému se začnou akcie firmy obchodovat na trhu cenných papírů. Důvodem k provedení IPO může být buď navýšení kapitálu, prodej části akcií v držení původních vlastníků, nebo, dokonce nejčastěji, kombinace obou uvedených procesů. Investoři zase získají záruku likvidity vložených prostředků, jelikož veřejně obchodovatelné cenné papíry jsou na burze rychle a snadno zpeněžitelné.“

Je jedním z nejběžnějších způsobů, jakým si firmy obstarávají kapitál na financování svého rozvoje, zvláště na západ od našich hranic. Nejvíce je využívána v USA.
V každém případě se jedná o náročný a také nákladný proces.


Důvodů, proč společnosti chtějí realizovat IPO, je několik, mezi nejvýznamnější však patří potřeba navýšit kapitál společnosti, tedy získat dodatečné finanční zdroje. Neméně důležitá je také prestiž, pokud firmy vstupují na tzv. Prime market.

Proč společnosti realizují IPO?

  • získání dalšího kapitálu pro rozvoj společnosti, tyto zdroje nemusejí mít v nejbližší době negativní dopad na cash flow,
  • optimalizace kapitálové struktury (poměr dluhu a vlastního kapitálu),
  • vyřešení nástupnictví ve společnosti, využití IPO při privatizaci společnosti,
  • zvyšuje se důvěryhodnost společnosti, transparentnost,
  • zviditelnění společnosti, marketingové účely, větší prestiž,
  • zvýšení likvidity akcií,
  • možnost zainteresovat management a zaměstnance formou odměňování manažerskými/zaměstnaneckými akciemi.

Například Pražská burza cenných papírů nabízí tyto burzovní trhy:


Prime Market

Prime Market je trh určený pro obchodování největších a nejprestižnějších emisí akcií českých i zahraničních společností.

  • tržní kapitalizace emise 1 000 000 EUR
  • část emise, která je rozptýlena mezi veřejnost (tzv. free-float), minimálně 25 %, případně existuje-li jiná garance bezproblémového obchodování
  • doba existence emitenta minimálně 3 roky Nově přijímané emise akcií jsou v prvním roce osvobozeny od placení  poplatků. Přijetím na Prime Market se každý emitent zavazuje plnit informační povinnosti v českém, slovenském či anglickém jazyce.

Standard Market

Standard Market je trh určený pro obchodování velkých a prestižních emisí akcií českých i zahraničních společností. Od Prime Market se liší poněkud volnějšími pravidly jak pro samotný listing, tak následujícím plněním informčních povinností vůči investorům. 

Free Market

Nabízí zájemcům příležitost k tomu, aby byly v České republice obchodovány atraktivní zahraniční emise akcií, a to bez aktivního zapojení samotného emitenta. Tímto způsobem mohou být na pražské burze obchodovány emise firem, které jsou již obchodovány na jiném prastižním zahraničním trhu. 

START 

START je trh pro malé a střední firmy z České republiky. Na trhu se obchoduje několikrát do roka v rámci aukcí. Na straně investorů stojí zkušení hráči, kteří jsou si plně vědomi vyššího rizika investice, ale současně mají zájem o nákup významného podílu v nabízených společnostech.

 

Pro doplnění ještě vzpomeneme možnosti financování společnosti formou Externích zdrojů Vlastního kapitálu.

Financování formou externích zdrojů vlastního kapitálu

 

Financování externími zdroji vlastního kapitálu

Vlastní kapitál společnosti

je tvořena základním kapitálem, kapitálovými fondy, rezervními fondy ze zisku, nerozděleným ziskem minulých let a výsledkem hospodaření aktuálního účetního období po zdanění.

Základní kapitál

Patří mezi nejdůležitější zdroje financování společnosti. Reprezentuje jejich nejstabilnější složku, avšak z pohledu ceny také nejnákladnějším zdrojem financování právě díky své stabilitě. Základní kapitál může být tvořen interními finančními zdroji (majetkem vlastníků u společností neakciového typu), nebo externími zdroji (prodejem obligací u společností akciového typu). Pro zvýšení kredibility společnosti a z ohledem na dlouhodobou prosperitu bývá zpravidla v čase navyšován.

Kapitálové fondy

Další složka vlastního kapitálu.  Jsou výlučně tvořeny z externích vlastních zdrojů, jako bývá u společností neakciového typu ážiový fond. Ážiový fond vzniká v případě, že je emisní cena akcií vyšší než jejich nominální hodnota. Do této skupiny vlastního kapitálu jsou, u všech typů společností, akciových i neakciových, začleněny ostatní kapitálové fondy. Ty jsou tvořeny z vkladů společníků, účelových dotací, nebo z darů, které nezvyšují základní kapitál.

Rezervní fond ze zisku

Další položka vlastního kapitálu vzniká výhradně z vlastních zdrojů -  z vyprodukovaného zisku po zdanění. Tyto fondy můžeme dále členit na zákonný rezervní fond, který je ze zákona utvářen povinně, nebo statutární fond ze zisku, který vzniká na základě zakotvení ve stanovách společnosti, nebo v zakládací společenské smlouvě.

Hospodářský výsledek aktuálního období

Kumuluje se během aktuálního účetního období a obvykle bývá velmi proměnlivý. Může být v daném roce i záporný, a tím vzniká společnosti ztráta, kterou je nutné pokrýt ze zákonného rezervního fondu nebo základního kapitálu. V případě kladného výsledku – sleduje se čistý zisk po zdanění, o jeho použití rozhodují vlastníci společnosti.

Nerozdělený zisk minulých období

Další součást struktury vlastních zdrojů. Je o tu část zisku vzniklých v minulých účetních obdobích, která nebyla použita v rezervních fondech, ani nebyla vyplacena ve formě dividend, nebo podílů. Nerozdělený zisk představuje jakousi rezervu k pokrytí případných ztrát v budoucích obdobích a také je často používán pro investice a rozvoj společnosti.