Rozvaha.

Rozvaha odráží aktiva a pasiva společnosti v určitém časovém okamžiku. Ukazuje, co společnost v určitý den, ke kterému je rozvaha sestavena vlastnila, dlužila, a jakou to mělo hodnotu. Aktiva se vždy musí rovnat součtu závazků a vlastního kapitálu společnosti. Je třeba si také uvědomit, že všechny finanční výkazy ve svém důsledku se promítají do rozvahy.

Všimli jste si jedné věci?

Pokud finanční výkazy dáte zkušenému manažerovi společnosti, první, kam se podívá, je výkaz zisku a ztráty. Je totiž, nebo by měl být odpovědný za položky tohoto výkazu. Vědí, že právě v tomto výkazu se odráží právě jejich výkon.

A teď dejte stejnou sadu dokumentace zkušenému investorovi, nebo bankéři. Kam se bude dívat nejdříve? Hádáte správně. Do rozvahy! Pak prohlédne výkaz zisku a ztráty a také výkaz peněžních toků. Nicméně vždy se nakonec vrátí k rozvaze. Proč tomu tak je? Proč finanční profesionálové sledují prvotně jiné výkazy, než manažeři? S největší pravděpodobností je tomu tak proto, že:

  •  Porozumět rozvaze vyžaduje hlubší znalosti a porozumění financím, než porozumění výkazu zisku a ztráty. Kromě toho, že musíte rozumět k čemu se jednotlivé kategorie vztahují, musíte znát také jejich vzájemnou vazbu.
  • Pochopení rozvahy je obtížnější, není tak intuitivní, jako je výkaz zisku a ztráty.
  • Manažeři ve společnostech musí dělat rozpočty, zaměřené na výnosy a náklady. A ty jsou víceméně přiřazeny výkazu zisku a ztráty. Proto se v nich manažeři také lépe pohybují. V rozpočtovém procesu se takto rozvahová data tolik nevyskytují.

 Zopakujme si proto, že rozvaha je výkaz toho, co společnost vlastní a co dluží v určitém časovém okamžiku. Rozdíl v tom, co společnost vlastní a co dluží se zobrazuje ve vlastním kapitálu.

 Společnost má dva základní cíle:

  • Zvýšení ziskovosti
  • Zvýšení vlastního kapitálu

Oba dva tyto cíle jsou navzájem provázány.

 

Instagram
Powered by OrdaSoft!