Cash Flow výkaz - jednoduchá struktura

 Nikdo z nás nemá křišťálovou kouli, aby mohl předvídat budoucnost. Nicméně můžeme ji s určitou přesností se snažit anticipovat, modelovat.

 Obvykle umíme dopředu identifikovat určité události, o nichž víme, že určitě nastanou (platba dodavateli, úhrada za energie, telefony, nákup vybavení ...).

Toto nám umožní udělat si představu o svých budoucích výdajích a korigovat případně svá rozhodnutí. Něco musím uhradit ihned, něco počká déle, něco si mohu dovolit příští měsíc apod.

Počáteční úvahou při sestavování Cash Flow výkazu je tedy představa co chci dělat, čeho chci dosáhnout a v jakém časovém horizontu. Následně tyto představy konfrontovat modelováním a konfrontovat s výsledkem, zda je to vůbec reálné.

Je lepší korigovat svá rozhodnutí o výdajích v okamžiku, kdy ještě nenastaly než po jejich realizaci doufat, že se všechno nějak vyřeší a nemít již na jakékoliv změny k lepšímu ani čas ani možnosti.

Po roce 1989 celá řada lidí považovala jakékoliv plánování (a to v tomto okamžiku sestavování cash flow de facto určitým způsobem plánování je) a vrhla se do podnikání hlava nehlava. O mnohých výsledcích se můžeme snadno na internetu přesvědčit. Bolestivé zkušenosti s nedostatečným či chybějícím cash flow vedoucí v konečném důsledku ke krachu firem, rozpadu rodin a osobních tragédií najdeme kolem sebe i v tomto období.

Prakticky si tedy zkusme tento hypotetický příklad:

Jste začínající podnikatel a rozhodl jste se provozovat svůj obchod v garáži před rodinným domkem. Vašim zbožím budou kancelářské potřeby, včetně školních pomůcek. Cílová skupina prodejů jsou místní úřady, školy a běžná klientela, která přijde "z ulice".

Je jasné, že bude třeba určitých úprav garáže, aby se z ní stala prodejna. Rozhodl jste se investovat do úprav své nové provozovny v garáži 100 000 Kč, a současně si od banky na dlouhodobý úvěr hodláte vypůjčit dalších 100 000 Kč na dva roky. Nejnutnější úpravy garáže spolknou celkem 110 500 Kč (topení, úprava prodejního pultu, doplnění okna ...). Asi je hned jasné, že abyste mohli dané úpravy provést, ihned na začátku máte záporný tok peněz – 100 000 Kč úvěru z banky, který musíte splatit, a ještě k tomu dodat z vlastní kapsy 10 500 Kč. Naštěstí máme k dispozici vlastních 100 000 Kč, které do podnikání také vložíme. Takže potud je vše OK. Ale podívejme se, kolik nás bude stát bankovní úvěr.

Takže jak je vidět, ještě jsme nezačali, a už na nás čekají splátky úvěru každý čtvrtrok. A to jsme ještě ani nenakoupili zboží, se kterým chceme obchodovat a ani nepočítáme se ziskem, který by nám měl zajistit také naši výplatu, dále musíme zaplatit za energie, telefon, software, počítač, automobil. Náš peněžní tok již teď vykazuje záporné hodnoty.

Dále předpokládejme, že jste si již s odběrateli dohodli dodávky kancelářského materiálu na půlrok dopředu, a to v celkové hodnotě 930 000 Kč. Vaše marže z prodaného zboží činí 20 %.

Tak si to zkusme dát všechno dohromady:

 

A výsledek našich předpokladů je ihned vidět. Naše podnikání má nedostatečný finanční tok. S tímto předpokládaným obchodním plánem asi těžko přesvědčíme banku, aby nám poskytla úvěr.

Z tohoto ilustrativního příkladu vyplývá několik důležitých věcí:

  1. Takto sestavený plán není udržitelný a délka projekce je také nedostatečná. Měli bychom plánovat na 1–2 roky dopředu.
  2. Důležité je, že na první pohled vidíme, že je něco v naší úvaze o podnikání chybného a můžeme to napravit. Prakticky nás to nic nestojí, jen čas a trošku přemýšlení.
  3. Je třeba udělat více projekcí, s různými předpoklady a hledat kombinaci, která nám umožní realizovat naše podnikání se ziskem.

Je třeba dát velký pozor při řešení jednotlivých variant obchodního plánu. 

Zapamatujte si: Pokud projekt potřebuje více peněz, nežeňte se bezhlavě vpřed s vírou toho nejlepšího scénáře. Obvykle se nedostaví.

Tady je minimálně se třeba zamyslet nad tím, zda je nezbytně nutné provádět úpravy garáže v tomto rozsahu. Nenajdu lepšího dodavatele kancelářského materiálu a pomůcek, kde bychom dosáhli lepší marže? Nenajdu větší okruh zákazníků? Stanovil jsem dobře ceny? A podobně. Existují daleko sofistikovanější postupy, jak nastavit své podnikání, abych dosáhl patřičného zisku a to pomocí tzv. „Break Even“ analýzy. O tom pojednávám v jiném článku.

Cílem tohoto kratičkého článku je ukázat, jak velmi jednoduše a rychle si lze ověřit předpoklady, které do podnikání vkládáme. Je to opravdu jen jednoduchý příklad, který nebere v potaz takové věci, jako jsou daně, odpisy, apod. To ale není v tomto jednoduchém příkladu nutné. Pro ilustraci nám takto jednoduše sestavený finanční tok pro prvotní úvahy o podnikání plně postačuje, případně pro revizi již běžícího obchodu.

V každém případě, výkaz finančního toku přesně ukazuje, odkud přicházejí do podnikání zdroje a jak jsou v průběhu roku spotřebovávány. Rychle, přesně, přehledně.

Výkaz Cash Flow je přímočarý. Zobrazuje bankovní účet společnosti v průběhu času. Uvažujte o něm jako o účetní knize:

{peníze přitékající do společnosti  -  peníze ze společnosti odcházející}. 

 Ideální stav je, pokud suma přicházející hotovosti je větší, než ta, která ze společnosti odtéká.

Výkaz Cash Flow obvykle pokrývá danou časovou periodu: 

  • den
  • týden
  • měsíc
  • rok

Každý výkaz podle časové periody má svůj význam. Krátkodobé periody CF, jako den a týden jsou důležité z pohledu kontroly, zda se společnost nedostává do stavu chybějící hotovosti. Dlouhodobé periody - jako měsíc a rok jsou důležité pro sledování výkonnosti společnosti v průběhu času.

Peníze obvykle pokrývají 3 skupiny výdajů:

  1. provoz společnosti (propagace, obchodní nabídky, nákup vstupů pro výrobu...)
  2. investice (kumulace dividend. a jejich vvyužití pro kapitálové výdaje...)
  3. financování (úvěry a jejich splácení..)

Pro snadnou identifikaci je výkaz CF obvykle třídí podle těchto kritérií.

Pěkné na výkazu CF je že "nelže!"

Ukazuje, jestli peníze na účtu jsou anebo ne. A navíc: DÁVÁ JEN VELMI MALÝPROSTOR KE "KREATIVNÍ  INTERPRETACI" výkazu.

Když hodnotí společnost investoři, používají k tomu metriku zvanou "FREE CASH FLOW".

Tato metrika vychází z výkazu CF a jde o jednoduchý pohled na výkon společnosti: peníze do společnosti přicházející z její obchodní činnosti mínus její kapitálová výbava a aktiva nezbytná pro udržení její činnosti. Čím větší je u společnosti tento "volný tok peněz", tím lépe: Převedeno do "lidské řeči" -  a tím méně bude třeba investovat do zachování "přítoku peněz".

Také - čím větší je Free CF, tím odolnější je společnost.

Instagram
Powered by OrdaSoft!